Blog
Błąd w przelewie? Co robić w takiej sytuacji?
Chcesz szybko zrobić przelew, wpisujesz nr rachunku, dane odbiorcy i kwotę. Pospiesznie klikasz „wyślij” i orientujesz się, że coś chyba poszło nie tak… Zleciłeś przelew na błędne konto lub w kwocie innej niż miałeś zamiar. Każdemu może się zdarzyć taka sytuacja.
Instytucje finansowe realizują rozliczenia międzybankowe na podstawie 26-cyfrowego numeru rachunku w standardzie NRB. Oznacza to, że to, co wpisaliśmy do rubryk: dane odbiorcy i adres, nie ma większego znaczenia, decydujący jest numer rachunku.
Z czego składa się numer konta?
2 pierwsze cyfry – jest to suma kontrolna, generowana na podstawie pozostałych cyfr, ułatwia wykrywanie błędów w numerach rachunków
kolejne 8 cyfr – jest to tzw. numer rozliczeniowy banku, który wskazuje, w którym banku jest prowadzony rachunek. Dla przykładu cyfry 1020 to bank PKO BP, a 1470 to EuroBank.
ostatnie 16 cyfr – numer prywatny każdego klienta, który jest losowo generowany przy zakładaniu rachunku bankowego
Jeśli pomyliłem numer rachunku bankowego?
Jeżeli pomyliłeś jedną cyfrę, jest duże prawdopodobieństwo, że bank odrzuci transakcję i poinformuje Cię o tym. Liczba kontrolna prawdopodobnie nie będzie się zgadzać, co pozwoli na wyłapanie błędu.
Jeśli podałeś mniej niż 26 cyfr, bank na pewno nie zrobi przelewu.
Jeśli popełniłeś czeski błąd, liczba kontrolna prawdopodobnie będzie się zgadzała, bank przypuszczalnie nie wykryje błędu. Wówczas zgłoś pomyłkę do swojego banku. Bank ma obowiązek powiadomienia odbiorcy przelewu o konieczności zwrotu pieniędzy. Ma na to maksymalnie 3 dni robocze. Odbiorca błędnego przelewu ma 30 dni na zwrot środków.
Więcej w tej kategorii: « Jak zadbać o historię kredytową? Jak radzić sobie z długami? »
Blog