Blog

Odszkodowanie za opóźniony lot. Komu i kiedy się należy?

W dobie coraz częstszych podróży,i stale rosnących statystyk dotyczących ilości lotów pasażerskich, nie wszyscy (a raczej zdecydowana mniejszość 🙂 ) mają świadomość, jakie prawa przysługują pasażerowi w sytuacji opóźnienia lotu.

Warto wiedzieć, że zapewnienie posiłku czy hotelu to nie jedyne obowiązki przewoźnika.

Jakie jest umocowanie prawne?
Każdemu pasażerowi, który został poszkodowany w wyniku opóźnienia trwającego powyżej 3 godzin, przysługuje odszkodowanie. Dotyczy to wszystkich lotów cywilnych niezależnie od tego, czy są to loty rejsowe czy czarterowe. Kwestie te są uregulowane prawem europejskim, a konkretnie Rozporządzeniem WE261/2004.

f4fCzy trzeba dokupić ubezpieczenie?

Przyznanie rekompensaty nie wynika z dokupionych polis. Jeśli kupiłeś bilet lotniczy, a usługa (lot) nie zostałazrealizowana zgodnie z parametrami, odszkodowanie przysługuje Ci z mocy prawa.

Jaka jest wysokość odszkodowań?
Odszkodowanie wypłacane jest w zależności od długości lotu. Są to trzy stawki: dla lotów do 1500km jest to kwota 250euro, dla lotów o dystansie od 1500km do 3500km stawka wynosi 400euro, a powyżej 3500km odszkodowanie wynosi 600euro dla każdego pasażera.

W jakich wypadkach odszkodowanie się nam nie należy?
Wina za opóźnienie musi leżeć po stronie przewoźnika np. problemy techniczne czy operacyjne. Odszkodowanie nie należy się nam w wypadku działania siły wyższej, np. warunków pogodowych, czy zagrożeń bezpieczeństwa.

Istotne jest też jakimi liniami lotniczymi lecimy. Jeśli lot wystartował w UE, bez względu jaką linią lotniczą lecimy, odszkodowanie się nam należy. Jednak w wypadku lotów z lądowaniem w UE, odszkodowanie należy się nam tylko w przypadku, jeśli linia lotnicza ma siedzibę w UE.

Co robić, gdy lot jest opóźniony?

1. Zachowaj dokumenty potwierdzające kod rezerwacji.
2. Zrób zdjęcie tablicy odlotów.
3. Zachowaj korespondencję z linią lotniczą.
4. Odnotuj godzinę przylotu.

Jak uzyskać rekompensatę?
Reklamację należy zgłosić do przewoźnika, najczęściej można to zrobić poprzez formularz na stronie internetowej. Często zdarza się, że linie lotnicze zasłaniają się przyczynami od nich niezależnymi i nie wypłacają odszkodowań. W takim przypadku możemy zgłosić się do Urzędu Lotnictwa Cywilnego bądź do Sądu. Na polskim rynku działają również firmy pośredniczące w dochodzeniu odszkodowań za odwołane czy opóźnione loty. Załatwią wszelkie formalności za nas, trzeba się jednak liczyć z prowizją pobieraną od wypłaconego odszkodowania.

Scroll to Top