Blog
Zapisywanie wydatków. Jak to robić z głową?
Aby stworzyć budżet domowy z prawdziwego zdarzenia, nie wystarczy samo zapisywanie wydatków. Wrzucenie ich wszystkich do jednego worka da nam jedynie mało precyzyjną informację, ile wydajemy, ale nie odpowie na pytanie: na co?
Nie o to nam przecież chodzi. Aby lepiej zarządzać swoimi finansami, potrzebujemy znacznie więcej informacji. Niezbędne jest zatem ustalenie kategorii wydatków, co pozwoli nam na śledzenie poszczególnych grup. Chcemy przecież wiedzieć, ile wydaliśmy np. na jedzenie, ubrania czy rozrywkę. Zainstaluj aplikację Fin4Family, by przekonać się, jak w prosty sposób zdobyć kontrolę nad wydatkami!
Jak opisywać wydatki?
Aby uzyskać użyteczne dane o naszych wydatkach, powinniśmy opisać je, uwzględniając kilka punktów: data transakcji, kwota, miejsce (sklep), kategoria. Nie chodzi tutaj o szczegółowe zapisywanie każdego kontrahenta. Warto jednak konkretnie nazwać, w których miejscach często wydajemy pieniądze, tak by mieć możliwość zoptymalizowania wydatków pod tym kątem.
Co zyskamy, opisując wydawane sumy w ten sposób? Na koniec miesiąca będziemy mogli porównać, która kategoria pochłania największe kwoty. W ten sposób możliwe będzie skoncentrowanie oszczędności w danym punkcie. Może to pomóc np. w rzuceniu nałogu – widząc, jak wiele pieniędzy wydajemy na papierosy, zyskamy motywację do przerwania palenia.
By zapisywanie wydatków rzeczywiście przynosiło określone rezultaty, musi być wykonywane na bieżąco. Z reguły zanotowanie jakiejś kwoty zajmuje zaledwie kilkanaście sekund, nie tracimy zatem zbyt wiele czasu – w praktyce zaś umożliwia ścisłe pilnowanie domowego budżetu. Nieregularne spisywanie wydawanych sum będzie skutkowało rozbieżnościami w rozliczeniach, może nawet uniemożliwić osiągnięcie celu oszczędnościowego. Ponieważ jednak systematyczność jest tak istotna, warto pomóc sobie w tym skutecznym narzędziem.
Czego użyć do zapisywania wydatków?
Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że dobrym rozwiązaniem w takim wypadku będzie Excel. Pozornie sprawia on wrażenie bardzo prostego w obsłudze programu, który możemy dowolnie modyfikować. Nie da się jednak ukryć, że Excel wymaga znajomości określonych komend, a także wprawy, w przeciwnym wypadku nie będzie możliwe stworzenie takiego formatowania, które rzeczywiście uwzględniałoby wszelkie potrzeby.
Zaczynając z Excelem, mamy przed sobą pusty arkusz kalkulacyjny. Możemy albo próbować samodzielnie stworzyć cały system, albo zdecydować się na wgranie gotowego szablonu, który i tak zawiera dużo ograniczeń. Po co męczyć się w ten sposób, skoro na wyciągnięcie ręki mamy darmową aplikację Fin4Family, która od razu po zainstalowaniu jest gotowa do użycia?
To znacznie szybsze i prostsze rozwiązanie, które na dodatek daje nam właściwie nieograniczone możliwości. Dzięki temu, że z programu można korzystać i na komputerze, i na urządzeniu mobilnym, mamy stały dostęp do spisu swoich wydatków. Tylko systematyczność gwarantuje, że rzeczywiście zyskamy kontrolę nad finansami.
Jak uporządkować kategorie wydatków?
Niestety nie ma jednego przepisu na to, jak kategoryzować wydatki. Każdy musi opracować swój własny system – wszystko zależy od naszej sytuacji oraz możliwości finansowych. Trzeba pamiętać, że zbyt ogólne kategorie nie pozwolą nam na odpowiednią analizę. Z drugiej strony nie należy też za bardzo przesadzać – w przeciwnym wypadku będziemy długo się zastanawiać, gdzie przypisać wydaną sumę.
W Fin4Family, aby ułatwić użytkownikowi korzystanie z programu, jest standardowo utworzonych 18 kategorii:
• bank (podkategorie: obsługa kart, obsługa rachunku, odsetki od kredytu, prowizja);
• dom (podkategorie: budowa, czynsz, gaz, Internet, naprawy, ogród, prąd, remonty, śmieci, telefon, woda);
• dzieci (podkategorie: czesne, kieszonkowe, książki, okulary, ortodonta, podręczniki, rada rodziców, rozrywka, zabawki i gry, zajęcia dodatkowe);
• edukacja (podkategorie: kursy i szkolenia, podręczniki, studia, transport);
• inne (podkategorie: inne, manko);
• odzież, obuwie (podkategorie: damska, dziecięca, męska);
• podatki (podkategorie: datki, dochodowy, od nieruchomości);
• praca (podkategorie: impreza firmowa, restauracja, transport-wyjazd);
• relaks (podkategorie: impreza w domu, impreza zewnętrzna, kino, koncert, książki, płyty, restauracja, sport, teatr, wyjazdy);
• samochód (podkategorie: akcesoria, eksploatacja, paliwo, przeglądy, zakup);
• ubezpieczenia (podkategorie: na życie, nieruchomości, okazjonalne, samochód);
• urlop (podkategorie: jedzenie, noclegi, transport, zwiedzanie);
• usługi (podkategorie: fryzjer, kosmetyczka, sprzątanie);
• zakupy codzienne (podkategorie: alkohol, chemia, frykasy, inne drobne, kosmetyki, prasa, spożywcze);
• zakupy do domu (podkategorie: agd, bibeloty, kuchenne, łazienkowe, meble);
• zakupy okolicznościowe (podkategorie: elektronika, ozdoby świąteczne, prezenty dla rodziny, prezenty dla znajomych, różne);
• zdrowie (podkategorie: badania, dentysta, lekarz, leki, rehabilitacja);
• zwierzęta (podkategorie: karma, leki, szczepienia, weterynarz).
W każdej kategorii mamy wyszczególnione podkategorie, które pozwalają nam jeszcze bardziej szczegółowo przeanalizować informacje o naszych wydatkach. Oczywiście można je dostosować do własnych potrzeb lub utworzyć własne.
O czym pamiętać, zapisując wydatki?
Przede wszystkim bardzo istotna jest regularność. Dlatego też od razu po wyjściu ze sklepu bądź po powrocie do domu należy uwzględnić uiszczoną kwotę wraz ze wskazaniem jej celu.
Z tego względu w Fin4Family istnieje możliwość dodania zdjęcia paragonu, recepty lub dowolnego innego dokumentu, który jest bezpośrednio związany z zakupem. Ta funkcja zdecydowanie wyróżnia aplikację na tle konkurencji. Dzięki temu nie ma najmniejszej potrzeby, by zbierać papierowe paragony, które mogą się zgubić albo po pewnym czasie po prostu wyblaknąć. Tymczasem taki dowód zakupu to nie tylko szansa na kontrolowanie finansów, ale też niezbędny element w razie potrzeby reklamacji lub zwrotu towaru.
Dlatego też warto zawsze prosić sprzedawcę o wydanie paragonu. Jeśli jest to niemożliwe – np. na straganie na bazarze – najlepiej od razu wpisać wydatek do aplikacji. W ten sposób nawet najmniejsza kwota nie umknie naszej uwadze.
Wygodny sposób na pilnowanie finansów? Wypróbuj Fin4Family
Na początek warto zbudować sobie prosty system z kilkoma kategoriami i zacząć spisywać wydatki. Unikniemy w ten sposób wrażenia, że wszystko jest bardzo skomplikowane. Z czasem przyjdzie kolej na dodawanie nowych kategorii i rozbudowanie ich o podkategorie. Dzięki temu stopniowo będziesz wprowadzać kolejne modyfikacje i dopasowywać program do swoich potrzeb oraz preferencji.
Zarządzanie budżetem to proces, który możesz zacząć już dziś. Nie czekaj – nagrodą jest Twoja stabilizacja finansowa.
Aby ułatwić sobie kontrolowanie wydatków, warto skorzystać z nowoczesnych programów, takich jak Fin4Family. Po zainstalowaniu znajdziemy tam wiele przydatnych funkcji, które pomogą nam w prowadzeniu budżetu domowego.
Więcej w tej kategorii: « BIK- co to takiego? Jak zadbać o historię kredytową? »